MTP: דרך אחרת לגשת לשאלת החזון.

כשהייתי יועצת מתחילה, פיתוח חזון היה האמא הגדולה של הפיתוחים הארגוניים. הזמנה לפיתוח חזון הייתה מבעיתה ומלהיבה כאחד. משימה שבאה עם אחריות גדולה, דרשה סבלנות (וכסף) לתהליך ממושך ורב משתתפים לצד יכולת לאחוז את המסע ביד רמה על מנת שלא יתברבר ויעייף את כולם.

אווירת  קדושה שרתה על המפגשים. ניסיון לדייק כל ערך וערך. לוודא נחיצותו והתאמתו ללקוחות, לצרכים, למנהיגי הארגון ולאחרון העובדים.

הרב משה אגוזי, ראש הישיבה התיכונית חיספין, אמר לי יום אחד משהו שגרם לי לחשב שוב מסלול: "אין לי חזון", הוא אמר. "כל בוקר יש לי חזון חדש". בהכירי את פועלו של הרב אגוזי, אין לי ספק שיש לו חזון ועוד איך, אבל שימחו אותי מאד דבריו. הרגיעה אותי האפשרות שחזון הוא דינמי, מתפתח ומשתנה. אין צורך ואף לא תועלת גדולה בשאיפה להגיע לאותו חזון מהודק ועל זמני.

העולם משתנה תדיר. בירור ערכי הוא חשוב מאין כמוהו ברמת הפרט, ברמת המשפחה, ברמת הארגון ובכל רמה אחרת.  אבל ערכים אינם אבסולוטיים.

לפיכך, כאשר פגשתי את המושג  MTP, כבר הייתי מוכנה לאמץ אותו בשמחה.

MTP, Massive Transformative Purpose, הוא הצהרה חזונית גדולה שיש לה כמה מאפיינים:

  1. תעוזה, גודל ויומרה
  2. יכולה לגרום לטרנספורמציה מובהקת לקבוצה גדולה של אנשים: קהילה, תעשייה, כדה"א
  3. מאחדת ומעוררת השראה לפעולה אצל כל המעורבים
  4. פשוטה באופן מפתיע ובהירה מאד להבנה,  מה שלא אומר שהיא קלה להשגה
  5. Disruptive – הפרעה – לא עוד מאותו דבר, משהו חדש ושונה

הנה כמה דוגמאות:

ההצהרה החזונית של גוגל: לארגן את כל המידע בעולם ולהפוך אותו לנגיש ושימושי.
נטפליקס: להיות שירות הפצת הבידור הטוב בעולם.
לינקדאין: ליצור הזדמנות כלכלית לכל חבר בכח העבודה העולמי.
אוניברסיטת הרווארד: להגדיר את הסטנדרטים של חינוך למדעים ולאמנויות של החברה החופשית.
ההצהרה החזונית מנוסחת  באופן ייחודי שתואם אותך ו/או את הארגון שבראשו אתה עומד.
היא דורשת פעולה מתמדת על מנת להשיגה. חיים שלמים. אך יש תוצאות לאורך כל הדרך.

כיצד מנסחים MTP?

שואלים שתי שאלות:

  • על מי אתה רוצה להשפיע? זו צריכה להיות קבוצה גדולה של אנשים.
  • מהי הבעיה שעליה אתה רוצה לתת מענה? זה צריך להיות משהו שאתה נלהב לגביו ושמעורר אותך לאקטיביות.

כאשר יש לך MTP, בין אם תצליח או תיכשל, אתה נע לעבר המטרה שלך.

זה משאיר אותך ממוקד גם בתקופות אינטנסיביות ובעתות משבר.

איך מוצאים את ה MTP ?

באמצעות תרגול ושאלות, כמו:

מה רצית להיות כשהיית ילד, לפני שההורים, המורים והחברים אמרו לך למה אתה מתאים?
אם מישהו יתן לך מיליארד דולר ויגיד לך להשתמש בהם על מנת לשנות את העולם, מה תעשה? זרוק 3 רעיונות
עבור מי אתה רוצה להיחשב  גיבור?
מה גורם לך הנאה היום? אם יהיה לך חודש לעצור הכל ורק ללמוד, מהם שלושת הדברים שתרצה ללמוד?

בעזרת התשובות לשאלות הללו, אפשר להתחיל לנסח את ה MTP.

הניסוח ממשיך במיקוד נוסף:
מה ה"אוורסט" (המטרה הגדולה, השאיפה, היעד) ל 5 השנים הבאות? מה יקרה אם תכפיל את המטרה שלך פי 10?
איזו מטרה תוכל להשיג כבר השנה שתהיה בלו"ז  לאוורסט שלך?
איזו מטרה תוכל להשיג כבר החודש שתהיה בלו"ז לאוורסט שלך?

הצוות הראשון שאיתו התנסיתי בניסוח ה MTP היה צוות של 15 אנשי טיפול וחינוך במעון יום לפעוטות אוטיסטים. המעבר מחשיבה על חזון  מפואר ובובמבסטי של המעון  לMTP   התבררה, אחרי כמה דוגמאות מאלה המופיעות כאן, כמעבר טבעי ומלהיב עבור הצוות. החלטנו  להתחיל מפירוק חיי המעון למרכיביהם, ולנסח MTP ספציפי לתחומים השונים על מנת להתאמן. בשלב הראשון בחרנו את העבודה עם ההורים. בתהליך תמציתי ואינטנסיבי של חצי שעה, הגענו ל MTP ממוקד, עוצמתי ומעשי: "להרחיב מסוגלות הורים לשקם את ילדיהם בכל הכלים העומדים לרשותנו". פשוט, ברור, יומרני אך מעשי. כעת אפשר לגזור מכאן החל מפרקטיקות יומיומיות  ועד לתכנית כוללת רב שנתית.

רוצים להתנסות בחידוד ה MTP  האישי או הארגוני שלכם, לרכז מאמצים אל המאפיינים החזקים ביותר שלכם ולהתבלט בהם? דברו איתנו, נבצע ביחד מהלך ממוקד, מהנה ומרתק!