האם עובד יכול להתעמר במנהל

האם עובד יכול להתעמר במנהל
האם עובד יכול להתעמר במנהל?

ומה תפקידו של מנהל בכיר כאשר המנהל שמתחתיו עובר התעמרות מצד עובד?

שתי מנהלות שפגשתי עברו שנה מהגיהנום, אין דרך אחרת לומר זאת, כתוצאה מהתנהגות של עובדות שירדו לחייהן.  כל אחת מהן הסתובבה בארגון (אחת אפילו לא הגיעה לארגון, אלא ניהלה את זה ממקום מושבה בשמירת הריון בביתה), סיפרה לכולם אילו דברים נוראים המנהלת עושה, תיארה איך הארגון מדרדר, איך כולם לא מרוצים, ליקטה סביבה קהל תומכים, הצליחה למצוא בכל טוב רע במיומנות מדהימה. לכלכה בפנים, לכלכה בחוץ. למה? ככה. בעצם, זה כמעט לא משנה. שעות על גבי שעות על השערות והנחות, של פגישות ושיחות, ניסיונות של אנשים לגשר ולפשר, התערבות מלמעלה, מלמטה ובאלכסון. שום דבר לא עזר. בארגון אחד זה הסתיים כשהמנהלת הודיעה בוואטסאפ יום אחד בשעה 16:00 אחה"צ, כשכולם היו בדרך הבייתה, שהיא לא חוזרת יותר לעבודה. שוק טוטאלי לכולם. המנהלת השנייה קראה יום אחד לעובדת והודיעה לה שהיא סיימה את דרכה בארגון. העובדת התמרמרה, התמרדה, הרעישה והשתוללה, הבטיחה נקמה, אבל עזבה, והמנהלת חזרה לנשום.

מה מבדיל בין המנהלת שעזבה למנהלת שנשארה והעזיבה את העובדת שלה?

הרבה דברים כנראה, אבל מאחר ששתיהן מנהלות משקיעניות, רציניות, איכותיות ומקצועיות, אני בוחרת הפעם דווקא להתייחס לפן מסוים בשני האירועים האלה שאינו נוגע ספציפית למנהלות הללו, אלא למי שמעליהן. יש כאן שיעור חשוב בעיני.

המנהלת שעזבה, ביקשה שוב ושוב מהגורמים שמעליה לסייע לה בהתמודדות מול העובדת המרעילה. שמירת ההריון של העובדת ואולי גם סיבות אחרות הביאו את הממונים על המנהלת הזאת לידי גמגום מתמשך וסחיבת רגליים בעניין. "מסכן העובר שעוד לא נולד ושעל כתפיו יושב כל הרעל הזה" אמרה לי המנהלת הזאת. כולם הפסידו במקרה הזה. הארגון נשאר בלי מנהלת מהרגע להרגע. העובדת חטפה שוק מהעוצמות של עצמה וגרמה לעצמה לטראומה רצינית. השחקנים האחרים – כל יתר העובדים, התהלכו ימים חפויי ראש, מבוהלים ממה שקרה, מבולבלים, מיוסרים וחסרי אונים.

המנהלת שנשארה והעזיבה את העובדת המרעילה שלה, פנתה לממונה עליה ושיתפה אותו בקשיים שלה. היא המתינה לגזר הדין שלו בראש מורכן, בטוחה שינזוף בה על כך שהיא לא מצליחה למצוא פתרון לקונפליקטים עם העובדת הזאת. היא הופתעה. "עובדת שמתמרדת נגד מנהלת שאני מיניתי לתפקיד, מתמרדת גם נגדי. עובדת שמתמרדת נגד מנהלת, מפריעה לה לעבוד וגורמת לה למצב רוח רע, מזיקה לארגון. אני לא מוכן להעסיק עובדים שמזיקים לארגון". הוא תמך בפיטורים שלה ועמד מאחורי המנהלת במאת האחוזים.

יש לך מנהל בדרג ביניים שסובל מהתעמרות מצד עובד או עובדת? אל תעמדי מנגד, אל תתעלם ותקווה שזה יסתדר מעצמו. הצעת הצעות? חשבת ביחד עם המנהל/ת? שמעת את הצד של העובד/ת? שמעת גם אחרים בעניין? אין שיפור במצב? יש קונפליקטים שכדאי להתעלם מהם ולא להתערב. יש קונפליקטים שחייבים להתערב בהם ולעזור. קשה? בשביל זה אנחנו כאן.

דברו איתנו. 🖐

Leave a Replay