קליטת מורים

"הנה הם באים
ואני לא מוכן.
איך יכולתי להיות מוכן?
אני מורה חדש ולומד תוך כדי עבודה
ביום הראשון בקריירת ההוראה שלי כמעט פוטרתי בגלל … סנדוויץ'….
בעיית הסנדוויץ' התחילה בזה שילד ושמו פיטי קרא בקול, למישהו מתחשק סנדוויץ' מורטדלה?

אתה רציני? אמא שלך בטח שונאת אותך, מה היא נותנת לך כאלו סנדוויצ'ים? פיטי זרק את שקית הנייר החומה עם הסנדוויץ' בתוכה על המבקר, אֶנדי, וכל הכיתה הריעה. מכות, מכות, הם אמרו. מכות, מכות. השקית נחתה על הרצפה בין הלוח ובין השולחן של אנדי בשורה הראשונה.

עד כה עמדתי מאחורי שולחן המורה וכעת ניגשתי והשמעתי את הצליל הראשון בקריירת ההוראה שלי. הֵיי. ארבע שנות השכלה אקדמית באוניברסיטת ניו יורק, והדבר היחיד שעולה בדעתי הוא "הֵיי"."

👈 פרנק מק'קורט, בספרו הנפלא "המורה", מתאר את ימיו הראשונים כמורה בבי"ס ציבורי בניו יורק.

"המורה" מאת פרנק מק'וקרט
"המורה" מאת פרנק מק'וקרט

האם הרבה כל כך השתנה בחוויות של מורים חדשים מאז 1958, השנה הראשונה שלו בהוראה? לא בטוח.  מה שבטוח, זה שמתוך 100 סטודנטים להוראה, 60 בלבד מתחילים קריירת הוראה. מתוך

 ה 60 הללו,  בתום שנה אחת, 15 עוזבים. כעבור 5 שנים, מתוך אותם 60 שהתחילו, רק 36 נשארים.

רק  36% מהצעירים שפונים ללימודי הוראה מתמידים במקצוע ההוראה מעל 5 שנים.

מבין הנוטשים, כמה עברו אצלך? לגבי מי מהם ברכת בליבך על עזיבתו, משום שאינו מתאים? לגבי מי מהם הצטערת על כך שלא עלה בידך להביא אותה לידי יכולת להתמיד ולא להישבר? כמה שעות, מחשבה, תהליכי הכשרה וליווי הושקעו במורים החדשים שלך שעזבו או שהועזבו על ידך?  על מי מהם אמרת לעצמך "יכולנו לעשות את זה יותר טוב?" איזו למידה ארגונית מצטברת קיימת אצלכם בביה"ס בכל הנוגע לתהליכי קליטה, ליווי הכשרה ופרידה ממורים?

👈 השנה הראשונה היא שנה קריטית בקריירה של מורה.

החוויות, הקשיים, הרגעים הטובים, כל אלה נחרטים בליבה לכל החיים, ויש תפקיד מרכזי למנהלת ביצירת המנגנונים המאפשרים חוויה של מסוגלות, של שייכות ושל הערכה.

מהצד השני,

גם פרידה ממורים בביה"ס היא אירוע מכונן. בין אם מדובר במורה ותיקה שפורשת לגמלאות בתחושת כבוד ובהערכה, במורה מותשת ושחוקה שמחכה לפרישה מזה 7 שנים או במורה חדש שלא מצא את מקומו בביה"ס או במקצוע, כל חדר המורים מתבונן היטב על האופן שבו נפרדים, וכל מורה שואל את עצמו האם ככה גם ייפרדו ממנו בבוא העת. לתהליכי פרידה יש השפעה על תחושת המוגנות והשייכות של חדר המורים כולו. 

  • מהן הפרוצדורות שמתקיימות אצלכם לקליטת מורים חדשים?
  • מה הופך את ביה"ס שלכם לאטרקטיבי עבור מורים חדשים?
  • מה מקטין את כח המשיכה שלכם עבור מורים איכותיים?
  • מהו התהליך שמתבצע בעת פרידה ממורים?

חושבים שיש לכם מה לשפר בנושא הזה? דברו איתנו 🖐

התחדשנו לאחרונה