שחיקת מורים

"קשה עד בלי נשוא ללמד כשהלב מת. נובלות המילים בטרם צאתן מן הפה.
פחדתי מקולי הנבוב. קול ללא אמונה. קול ללא חיבה.
חיכיתי שתשאלנה אותי – למה באת?
ופתאום ראיתי את יפה פורחת, נפלא היה מראה הילדה המלבלבת בשמש.
משהו טוב הקיץ בי.
ראיתי את רינה… ראיתי את כולן.
הלב הואר והכיתה הוארה…
עלצנו, והיה לנו טוב".

(זלדה, מתוך הספר "ציפור אחוזת קסם")

👈 אתם מנהלים.

אין צורך לספר לכם על נטישה של מורים ועל הקושי למצוא מורים טובים ולשמור אותם בתוך המערכת. זלדה המופלאה מציעה פתרון נפלא  לשחיקת מורים: המפגש המרומם עם הזולת. אולם נראה שלא די בכך. מה משפיע על התמדת מורים? מה נותן להם מוטיבציה להמשיך בעבודתם הקשה והמאומצת?

👈 הגורמים לשחיקת מורים ידועים:

  1. השקעת מאמץ אדירה בעבודה
  2. זליגת העבודה לבית
  3. היעדר מקום לשיתוף אישי ומקצועי בבית הספר
  4. דימוי עצמי שלילי של מקצוע ההוראה
  5. תכני הוראה קשים ומאתגרים ושינויים תכופים בתכניות הלימוד
  6. ביקורת ולעיתים תוקפנות מצד הורים
  7. כיתות גדולות
  8. ריבוי תלמידים עם צרכים מיוחדים בכיתות ללא מענים מקצועיים מספקים

ועוד….

ובמקרה של המורים החדשים, גם שכר נמוך במיוחד מוסיף לחץ בשל קשיי פרנסה.

ידועים גם פתרונות להתמודדות מבוססי מחקר. מלאך פיינס, כפרי ואהרונסון מנו שישה צרכים של תמיכה חברתית שמורים זקוקים להם על מנת להתמודד באופן יעיל עם לחצי השחיקה:

1. הקשבה

כל מורה זקוק/ה לכל הפחות לאדם אחד שאותו ניתן לשתף בבעיות, בשמחות ובשאר הרגשות העולים ברכבת ההרים הרגשית של ההוראה, כאשר הוא מקשיב בלבד.

2. תמיכה רגשית

כל מורה זקוק/ה לתמיכה רגשית מאדם אחר, להצדקה ותמיכה במעשיו/ה וברגשותיו/ה ללא העברת ביקורת ותוך קבלה מלאה.

3. עזרה טכנית מעמיתים

כל מורה זקוק/ה לעיתים לקבל עזרה בעבודה – לפעמים מדובר בעצות ופעמים אחרות בסיוע טכני כגון העברת מערכי שיעור, פתרונות לבעיות משמעת ושאלות שעולות בהוראה וכן הלאה.

4. איתגור מעשי

כל מור/ה זקוק/ה לאדם – עמית ו/או ממונה, שיאתגר אותו/ה, יציב מטרות חדשות בתחום העבודה, יתן משוב והערכה על עבודתו/ה, יציע הצעות לשיפור וישבח כשמתאים.

5. איתגור רגשי

כל מורה זקוק/ה לאדם שיאתגר אותו/ה רגשית, שלא יוותר לה/ו, שישאל אותו/ה שאלות קשות ויצייר עבורו/ה את האופק אליו המורה יכול/ה להתפתח.

6. שותפות

כל מורה זקוק/ה לעמיתים ועמיתות החווים חוויות דומות לאלו שלו/ה שיחלקו יחד איתו/ה את המשא ועמם ת/יוכל להרגיש באותה הסירה.

 

זו כל התורה על רגל אחת, ויש לנו שפע של ניסיון בהבניית הפתרונות הללו לכדי מנגנונים ארגוניים מוסדרים, שיטתיים ואפקטיביים.

מורים עוזבים אתכם בקצב מסחרר? מתקשים למצוא מורים טובים? המורים שלכם שחוקים ומותשים? יש לכם מורים לא מתאימים שאתם מתקשים להראות להם את הדלת החוצה? דברו איתנו 🖐, נעזור לכם להפוך את ביה"ס שלכם למקום שמורים רוצים להיות חלק ממנו.

התחדשנו לאחרונה